Co łączy nasz urlop z "Opowieściami z Narnii" ?! Kogo zachwyci Dolny Śląsk?

Planowanie urlopu mnie relaksuje.Zwykle już zimą wiem, gdzie wyjadę na wakacje następnego lata, co pozwala zaoszczędzić mi w późniejszym okresie i czas i pieniądze. W zeszłym roku podjęliśmy decyzję, że tym razem za cel obieramy dwa skrajne kierunki. Nasze niezdecydowanie dało o sobie znać. Jako pierwsze odwiedziliśmy Góry Sowie oraz Stołowe,  do czego zainspirował mnie jeden z horrorów Łukasza Hennela. Akcja "Demona" okazała się na tyle interesująca, że postanowiłam na własne oczy zobaczyć opisywane w książce miejsca.Nie spodziewałam się jednak, że ta okolica obfita jest w tyle atrakcji. Zaplanowane przez nas 4 dni okazały się niewystarczające, a przygotowany w domu plan uległ  na miejscu  wielu modyfikacjom.

Zacznijmy jednak od początku. Nocleg znalazłam za pomocą strony noclegowo.pl nie pierwszy już zresztą raz. Wynajęty pokój okazał się naprawdę przytulny, dużym plusem była niska cena oraz  spokojna okolica. Łazienka w pokoju to jedyny luksus jakiego wymagam, bo jednak dzielenia prysznica z kimś obcym sobie nie wyobrażam. W Agroturystyce Orłowscy  dodatkowo pokoje wyposażone były w mini aneksy kuchenne, a w dużym holu znajdowała się strefa z lodówką i kuchenką w razie gdyby komuś chciało się podczas urlopu samodzielnie pichcić obiad. Jedynym minusem z mojego punktu widzenia był stosunkowo mały parking przed budynkiem. O wiele przyjemniej załatwiało mi się również pokój i wszelkie  związane z noclegiem sprawy z właścicielem niż z właścicielką. Odnosiłam wrażenie, że pani każdego nocującego traktuje jak potencjalnego wandala :P  Od razu ostrzegam też, że poza pełnym sezonem turystycznym w Sokolcu ciężko coś zjeść po godzinie 20. Niestety  większość lokali zamykała się w momencie, gdy my wracaliśmy dopiero "do domu" z całodniowych wycieczek.
Czterodniowy pobyt to koszt w okolicach 320-360zł za 2 os.

Polskę przejechaliśmy wzdłuż i wszerz a właściwie pierwsze wszerz... Początkowa trasa wynosiła około 500 km, ale oczywiście zahaczyliśmy o kilka dodatkowych punktów (np. zboczyliśmy do Moszny). Niestety tamtejszy zamek na żywo zupełnie mnie rozczarował, a może nie tyle zamek ile jego okolica...Dodatkowo w  drodze na miejsce docelowe udało nam się zwiedzić Złoty Stok i tamtejszą kopalnię.Jeszcze w domu zainteresowałam się ofertą tego miejsca, a pani w punkcie informacyjnym utwierdziła mnie w przekonaniu, że najlepszą opcją jest wybranie pakietu. Pojedyncze bilety oscylowały w granicach 25zł/os.  Biorąc pod uwagę, że do opłacenia było 3 (wersja z full opcją 4) atrakcje to jednak bardziej opłacało się skorzystać z opcji "Razem taniej-3 razy więcej", gdzie koszt pakietu od osoby to 48zł w wersji normalnej i 36zł ulgowej. Dociekliwi na stronie kopalni znajdą wszelkie potrzebne informacje. Pierwszym etapem było zwiedzanie Średniowiecznej osady górniczej w której poznawaliśmy sprzęt służący do wydobywania złota niemal od średniowiecza do czasów współczesnych. Na tym etapie wycieczki najlepszym miejscem okazał się Dom Kata, który  wbrew pozorom wykazywał się sporym poczuciem humoru. Na ścianach znajdowało się sporo niezawodnych sentencji 😈 Nie ukrywam, że największym wyzwaniem było przejście tunelu w którym zdecydowanie grawitacja płatała figle. Kolejno udaliśmy się do sztolni i kopalni. Warto mieć na uwadze, że jednak wchodzimy w podziemia- temperatura stała wynosi  tam około 7- 8 stopni Celsjusza oraz jest bardzo wysoka wilgotność powietrza. Naprawdę kurtki zimowe to dobra opcja dla zmarzluchów.Sztolnie były ciasne i dość wymagające,  więc zdecydowanie nie jest to miejsce dla osób z klaustrofobią. Warto jednak skorzystać z tej opcji chociażby po to, by obejrzeć podziemny wodospad. Co ciekawe na każdym etapie zwiedzania oprowadzał nas inny przewodnik, a pomiędzy następnymi przejściami była chwila na odpoczynek.Najtrudniej było nam się rozstać z p.Elą, oprowadzającą po ostatnim etapie wycieczki czyli kopalni. Pełna energii kobieta prócz sporej dawki wiedzy sprzedała nam całe mnóstwo ciekawostek i  miejscowych legend.Na końcu czekały na nas dwie dodatkowe atrakcje: sala ze śmiesznymi tabliczkami rodem z PRL (coś co lubię), a także podziemny przejazd kolejką. Nie będę się tu mocno wdawać w szczegóły, powiem tylko - warto!  Co ciekawe złoża złota nadal występują w tamtejszej okolicy, ale ich wydobycie jest zwyczajnie nieopłacalne.

Podczas kolejnego dnia zdecydowaliśmy się na zakup biletu łączonego na Sztolnie Walimskie (znane też pod nazwą Kompleks Riese-Rzeczka) oraz zamek Grodno, dzięki temu  kolejny raz zaoszczędziliśmy i czas i gotówkę. Sztolnie okazały się istnym rajem dla osób takich jak my. Pasjonaci II WŚ będą zadowoleni, bo oprócz faktów przedstawiane są tutaj także różne teorie zakrawające o spisek. Niestety nie pamiętam imienia naszego przewodnika, ale był to pasjonat  pełną gębą. Facet wiedział o czym mówi. Bez problemu lawirował między historią tego miejsca, a współczesnymi badaniami. Wycieczka ta okazała się jednym z lepiej  trafionych punktów naszego wyjazdu. W przypadku odwiedzin tego miejsca również należy pamiętać o  zabraniu ciepłej odzieży i wygodnych butów, bo niestety w niektórych korytarzach sztolni pojawiała się woda/błoto. Jeśli kiedykolwiek będziemy mieli możliwość pojawić się w sztolniach, to nie ukrywam, że zrobimy to z przyjemnością. Mam nadzieję, że do tego czasu odkryte zostaną kolejne korytarze i co ważne będą udostępnione dla zwiedzających. Przed podróżą warto przyjrzeć się godzinom wejść, bo sztolni nie można zwiedzać samodzielnie, a przewodnik zaprosi nas do środka wyłącznie w wybranych godzinach. p.s. Uważajcie na sprzęt. Ze względu na wysoką wilgotność i niską temperaturę akumulatory szybko się rozładowują.

Riese - kryptonim projektu górniczo- budowlanego nazistowskich Niemiec. Jednym z jego elementów jest odwiedzony przez nas kompleks  Walim - Rzeczka . To właśnie tutaj, wykute w skałach znajdują się trzy wejścia oddalone od siebie o mniej więcej 45m. Między poszczególnymi częściami znajdują się ogromne hale (na żywo robi to niesamowite wrażenie, niestety mocno depresyjne, jeśli człowiek uświadomi sobie cierpienia ludzi tam pracujących). Przy budowie i drążeniu wykorzystywano więźniów osadzonych w pobliskich obozach zagłady.

Zamku Grodno nie mieliśmy początkowo w planach. Przekonał nas do niego bilet łączony. Ciekawa lokalizacja na wzgórzu uniemożliwiała dotarcie na miejsce samochodem, zyskaliśmy więc w pakiecie spacer przez park. Tutaj również mieliśmy szczęście do przewodnika, a właściwie do pani przewodnik, która wykazywała się ogromnym poczuciem humoru.Nawet czasowy remont zamku oraz prowadzone na jego dziedzińcu prace nie przeszkadzały jej w opowiadaniu historii- w nieco unowocześnionej wersji. Trochę to smutne, ale jednak nie wszyscy turyści są w stanie docenić potencjał takich miejsc. Jak wspomniała, zdarzało się że podczas niektórych wycieczek dochodziło do dewastowania wybranych sal.  Na zamku istnieje bezpłatna możliwość zwiedzania z przewodnikiem, z tego co pamiętam zbiórka przed zamkowym portalem o pełnych godzinach.

Tego samego dnia w godzinach popołudniowych nakreśliłam bardzo ambitny plan: łączony bilet  z 4 atrakcjami w Wałbrzychu. na tej liście znajdował się Zamek Książ, Palmiarnia, Stara Kopalnia i Muzeum Porcelany. Na szczęście już podczas wizyty w zamku osoba z informacji podpowiedziała nam, że dotarcie i zobaczenie każdego  z czterech punktów w tak  krótkim czasie jest nie do zrealizowania. Wykupiliśmy więc jedynie bilety 2w1. Samo zwiedzanie zamku wraz z przewodnikiem zajęło nam przyszło dwie godziny. Tutaj największe wrażenie zrobił na nas rozmiar budowli (ilość pomieszczeń przyprawiała o zawroty głowy) i planowane przez władze niemieckie przekształcenia. Po lekcji historii szybkim tempem udaliśmy się do palmiarni, gdzie naprawdę odpoczęłam. Okazy zachwycały! Przed zwiedzaniem na uwadze należy mieć jednak, że  punkty te są od siebie oddzielone o kilka kilometrów i przejście z zamku do palmiarni nawet wyznaczonym przez pola skrótem, zajęło nam przyszło 25 minut. W Wałbrzychu zjedliśmy za to najlepsze pierogi na świecie- Pierogowa Chata.Sam budynek może niepozorny, ale mnogość i smak zdecydowanie na plus w stosunku do ceny.

Podczas ostatnich dni postawiliśmy na aktywność. Za moją inicjatywą udaliśmy się na Szczeliniec Wielki, miejsce które chodziło ze mną już od bardzo, bardzo dawna, ale którego też bardzo się obawiałam.Kłopoty z ciśnieniem i oddychaniem na wysokościach pojawiają się u mnie dość regularnie, dlatego też bałam się samego wejścia. Okazało się jednak, że trasa jest przystępna (w większości prowadzi kamiennymi schodami) i nawet taka osoba jak ja, da sobie radę w terenie. Widoki na miejscu okazały się niezapomniane. Co ciekawe w tamtejszym schronisku można zjeść naprawdę dobrze i tanio. My trafiliśmy na porę śniadaniową podczas której do wyboru były m.in ogromne naleśniki z borówkami. Ja swojej  porcji nie dałam rady przejeść. Odmianą w stosunku do chodzenia po Biesach była dla mnie płatność. Tutaj nie płacimy przy wejściu, ale przy wyjściu (w sezonie turystycznym), a pieniądze oczywiście przeznaczone są na potrzeby utrzymania miejsca w należytym porządku. Labirynt i zejście okazały się niemałym zaskoczeniem.Były tam miejsca, gdzie ja ze swoją wagą ledwie przeciskałam się między skałami. Część trzeba było przejść kucając. Zdecydowanie walczyłam tam ze swoimi lękami.

SZCZELINIEC WIELKI - CIEKAWOSTKI

Na wzniesienie prowadzi 665 schodów ułożonych przeszlo 200 lat temu przez sołtysa pobliskiej miejscowości. Trasa wejście- zejście to odcinek prawie 5km! Na Szczelińcu kręcono sceny do filmu "Opowieści z Narnii: Książe Kaspian" - tylko z tego powodu zdecyduję się go obejrzeć :P

W drodze ze Szczelińca wstąpiliśmy do Błędnych Skał, a  stamtąd drogą 100 zakrętów udaliśmy się w  stronę Karłowa- chcieliśmy zahaczyć o Kudowę i tamtejszą Kaplicę Czaszek. Nie zmieściliśmy się jednak w czasie i z duszą na ramieniu wróciliśmy na mieszkanie. Zresztą i tak na więcej zwiedzania nie było już sił. Dzień przed wyjazdem zdecydowaliśmy się także poświęcić  na Wrocław, a właściwie tamtejsze zoo.Niespecjalnie przepadam za takimi miejscami, ale nie ukrywam, że Afrykarium zrobiło na mnie spore wrażenie. Opłata za pobliski parking była niestety znacznie mniej optymistyczna...

Podejrzewam, że nawet gdyby pozostałe dni urlopu udało nam się spędzić właśnie w tamtej okolicy i tak nie bylibyśmy w stanie zwiedzić wszystkiego. Pozostałości po okresie wojny nadają  G.Sowim niepowtarzalny klimat. Tam nawet powietrze pachnie tajemnicą sprzed lat.

Podsumowując: największe koszty wbrew pozorom wygenerowały bilety wstępu. W większości miejsc można było zyskać rabat. Dla rodzin z dziećmi przygotowane były dodatkowe, specjalne upusty. W żadnym z powyższych nie spotkałam się z zakazem robienia zdjęć (w większości opcja bez lampy). Na niektóre z atrakcji trzeba się wcześniej umówić telefonicznie np. na spływ w kopalni złota, większość jest jednak dostępna od ręki.

A gdzie Wy byliście w tym roku?!Co polecacie?

INSTA/FACEBOOK - jeśli chcesz wiedzieć więcej!